Berntson blir familjeföretag igen
I tolv år har anrika familjeföretaget Berntson fungerat i nära samarbete med Bacardi-Martini, men nu har man beslutat att gå skilda vägar av strategiska skäl. Ambitionen är att långsiktigt bygga upp ett riktigt ” brand house” med sprit och öl. I linje med sin historiska företagskultur kommer det framtida arbetet att bygga på spetskompetens och god känsla för utveckling av varumärken. Berntson Brands AB är namnet på det nya företaget, som vid sidan av befintliga partnerskapet Winepartners AB, kommer att fokusera på starka, globala varumärken inom spritkategorin och premiummarknaden inom öl. Johan Berntson blir vd och flera nyckelmedarbetare från den tidigare joint-venture- organisationen Bror-Eric Berntson AB, har, liksom tidigare vd Boris Elgefjord, knutits till den nya Berntsongruppen.
– Det är med stolthet och glädje vi redan kan konstatera att flera tunga internationella aktörer som Jägermeister, William Grant´s & Sons, C&C International och Innis & Gunn Brewing Company ser en gemensam framtid inom Berntson-gruppen, säger Johan Berntson.
Misse Ljungström