___

 

 



Nyheter
PDF Skriv ut Skicka sidan

BLOSSA 09 kommer att lagerföras i de flesta av Systembolagets butiker

fr o m första veckan i oktober.

2009-09-29

Pernod Ricard Sweden meddelar att BLOSSA 09 kommer att lagerföras i de flesta av
Systembolagets butiker från och med första veckan i oktober. Detta efter att produkten
har uppnått dokumenterad efterfrågan från konsumenterna.

Efter att BLOSSA på mindre än två veckor har uppnått över 30 000 förhandsbokningar av
den populära årgångsglöggen har Systembolaget beslutat att lagerföra BLOSSA 09 från
första veckan i oktober, då den har uppnått dokumenterad efterfrågan i flertalet av Systembolagets butiker.

- Självklart känns det oerhört kul att det är en sådan stor efterfrågan på våra produkter att
Systembolaget har tagit det här beslutet. Vi känner inte till någon produkt som haft en
liknande efterfrågan tidigare, säger Maja Johansson, Brand Manager för BLOSSA i Sverige.

BLOSSA årgångsglögg är något så ovanligt som en jultradition som aldrig upprepar sig.
Det är bara sex år sedan den första årgångsglöggen presenterades, men den har redan
blivit en kär medlem i BLOSSA-familjen. Varje år får den glöggsamlare och entusiaster
att köa utanför Systembolaget inför premiären.

Årgångsglöggen är en limiterad produkt som får sin smak av traditionella ingredienser
med julkänsla. Tidigare år har den bland annat smaksatts med pomerans, havtorn,
vinteräpple och hjortron. Årets upplaga, BLOSSA 09, anknyter naturligt till julens
smakpalett med sin friska doft och smak av clementin.

- Citrusfrukter passar väldigt bra tillsammans med kryddorna i BLOSSA, inte minst
clementinen med sin juliga smak. Om man önskar en tydligare clementinsmak rekommenderar
jag att man värmer BLOSSA 09 på traditionellt vis. Men den gör sig även mycket bra
rumstempererad som avec, vilket är mitt favoritsätt att njuta den på, säger Åsa Orsvärn, chief blender på BLOSSA.

- Vi är väldigt stolta över BLOSSA 09 och tycker att det är en fantastisk produkt som vi tror
 väldigt mycket på. Till exempel har vi i år en volymökning på 40 % jämfört med föregående år, säger Maja Johansson.

Årets årgångsglögg, BLOSSA 09, anknyter naturligt till julens smakpalett med sin friska doft och smak av clementin.
750 ml för 89 SEK (artikelnummer 76096).


To. 24 kl. 18:00- Talisker Thursday med mat och på torsdag kommer det att öppnas en flaska Talisker 1957. En oerhörd raritet! (unikt tillfälle)

Välkommen att delta i en läcker start på Stockholm Beer & Whisky festivals andra helg.
I samarbete med Talisker The Only Single Malt Scotch whisky from Isle of Skye, inbjuds ni härmed att njuta en kväll i maltwhiskyns förlovade land.

Dagordning:
1.    Välkommen, vi samlas och njuter en smakbit, upptäck hur bra Taliskers smaker fungerar tillsammans med rökt lax.
2.    Master Class med Mark Lochhead – Distillery manager Talisker. Prova fyra utgåvor under kunnig och underhållande ledning.
3.    Whisky & Food. Talisker visar sig passa utmärkt till måltidsdryck. Ät och diskutera. Musslor kokta i whisky och vid sidan ett glas med – ja just det! – Talisker.
4.    Festen fortsätter inne på festivalen.

Tid 18:00
Pris: 390:-

 



Första etappen av Stockholm Beer & Whisky Festival är nu avklarad, och det kan bara sammanfattas med ett ord – Succé


Första helgen av Stockholm Beer & Whisky Festival är till ända och vi som var där kan alla vara rörande överens om att det var en helg som bjöd på både den ena godsaken efter den andra.

Torsdag till lördag droppade det in folk efter folk på den ”lilla” lokalen Factory i Nacka Strand. Stämningen var konstant på topp trots det ibland lite väl varma klimatet och tilltagna trängseln. Festivalen ser ut att kunna gå mot succé i år igen, precis som vårt nya magasin Whisky & Bourbon. Efter en tids siande om magasinets mottagande så kan vi nu konstatera att det definitivt finns ett tomrum i genren Whisky och Öl tidningar.

Magasinet Whisky&Bourbon som delas ut gratis på mässan har verkligen gått åt över all förväntan, och vi som jobbat med att fylla på tidningar kan verkligen gå i god för det. Har ni aldrig packat upp över 3 ton tidningar per dag så kan vi berätta att det inte är någon barnlek – men det är värt varenda lyft för att få höra de positiva omdömena som ni gett oss.

Efter denna första helg så återstår nu bara att vila upp sig inför nästa anstormning av folk som ska besöka mässan under sista helgen. Och det lär ju knappast gå åt mindre tidningar denna vecka.

Har du inte möjlighet att besöka mässan och få ditt alldeles egna exemplar av magasinet Whisky & Bourbon? Gå in på www.livetsgoda.se för att läsa mer och för att beställa din prenumeration.

Må Gott

Hälsningar Whisky&Bourbon


 

Whisky& Mat är en unik sammanställning av goda rekommendationer till goda whiskys.

Tillsammans med whiskyälskare – Eric Gadd, Anders Fridén från In Flames, Kockarna Andreas Nylén, Anders Levén, Roger Hjäm, choklad- och ostkonnässörer – beskriver Jan Groth hur whisky med gott resultat kan kombineras med mat. Med enastående foto av Arne Adler presenteras dessa tips med lättillgängliga och roliga historier från whiskyvärlden i allmänhet och mat- och whiskyvärlden i synnerhet.

Passa på att möta författaren på Sthlm Beer&Whisky Festival. Boken finns även att köpa till förmånligt mässpris.

 


Torsdag eftermiddag. En kall öl ståendes på bordet framför. Blicken flackar mellan Enter på tangentbordet och ölen, vars kondenserade vattendroppar  inbjuder till förtäring. En kort stunds betänketid... ENTER. De sista små korrigeringarna på det nya magasinet Whisky&Bourbon är äntligen skickade och nu inväntas endast stunden då de första nypressade exemplaren ska få se dagens ljus.



Sveriges nya magasin Whisky&Bourbon är äntligen klar och från och med torsdag har du möjligheten att titta på ditt alldeles egna exemplar. I väntan på den heliga stunden passar vi på att nedan uppvisa ett litet uttdrag, eller smakprov om ni nu så vill, på det nya fantastiska magasinet Whisky&Bourbon.

Enjoy!


 

Äkta kopparpanna från Glenfiddich till Stockholm Beer & Whisky festival

Glenfiddich transportera en riktig kopparpanna med båt ända från Dufftown i skottland till Stockholm Beer & Whisky festival! De svenska whiskyfansen ska få se hur
en kopparpanna ser ut, berättar David Ask marknadschef för Berntson Brands AB.

Tidgare har vi berättat att Mr Dennis McBain som är chefskopparsmed på Glenfiddich kommer till Stockholm under den andra helgen av mässan 24 – 26 september.
Dennis kommer att visa hur det tunga och mycket avancerade hantverket som kopparsmed går till i en rad uppvisningar på stora scenen samt framför Glenfiddichmontern
under mässans andra helg. Dennis bjuder dessutom på en extra uppvisning och frågestund i samband med Glenfiddich masterclass fredgen den 25 och lördagen den 26 september.
Läs mer om detta under Matser Classes.

Glenfiddich skickar en kopparpanna med båt ända från Dufftown i skottland exklusivt för Stockholm Beer & Whisky festival.

 


 

Master Class The Balvenie

Välkommen till en mycket exklusiv The Balvenie provning där vi bryter ned beståndsdelarna i The Balvenie 30 år! The Balvenie är det enda skotska destilleriet som fortfarande har en egen kopparsmed, odlar sitt egen korn, har egna tunnbindare och använder sig av gammaldags traditionell golvmältning – ett äkta hantverk helt enkelt.

Global Brand Ambassador Mr David Mair kommer under denna provning berätta om hur The Balvenies malt master Mr David Stewart tänker när han skapar sin whisky och hur den varsamma produktionen på detta förnäma skotska destilleri går till. Vi går in på djupet hur The Balvenies 30 åring är uppbyggd, en så kallad ”deconstruction”, och kommer att prova whisky som malt master David Stewart valt unikt för denna provning. Detta har aldrig tidigare gjorts i Sverige!

Obs, skynda att anmäla er då provningen väntas bli mycket efterfrågad.

Vi provar :
The Balvenie Double Wood 12 år
The Balvenie Single Barrel 15 år
The Balvenie Port Wood 21 år
The Balvenie 30 år Cask Strength prov som lagrats på bourbon fat
The Balvenie 30 år Cask Strength prov som lagrats på Sherry fat
The Balvenie 30 år den slutglitiga produkten

Boka här!


 

Exklusiv Master Class Glenfiddich

Möt Global brand Ambassador Mr Ian Millar och kopparsmedschefen Mr Dennis McBain från Glenfiddich under en maltwhiskyresa i tid och rum!
I denna spektakulär masterclass får du inte enbart stifta bekantskap med den före detta destillerichefen på Glenfiddich, The Balvenie och flera andra mindre whiskydestillerier från skottland Ian Millar utan även möta kopparsmedschefen på Glenfiddich Dennis McBain med över 50 års erfarenhet som kopparsmed på Glenfiddich bakom sig.

Provningen inleds med en förevisning av hur en kopparsmed arbetar vid destilleriet. Dennis McBain kommer att bjuda på en uppvisning av både verktyg, material och hantverksskicklighet.

Därefter får du prova igenom Glenfiddich 12 år, 15 år, 18 år, 21 år samt 2 riktigt gamla  överraskningar i cask strength med mer än 30 års lagringstid på olika fattyper. Hela provningen leds av Ian Millar som är en av branschens mest erfarna och välkända profiler.

Välkommen!

Boka Här!


En nyhet på årets Beer Festival i Nacka Strand är ”Salongen” granne med Restaurang Fazer i byggnaden
till vänster om mässhallen. Där ställer vi på Signo d´Oro AB ut vår portfölj av Premium rom
och likörer på rombas.Välkommen dit för att prova våra produkter.
 

Vi har nu arbetat med St Lucia Distillers i drygt 2 år och känner att vi har börjat

etablera oss väl med produkterna. Eftersom vi nu har nio av tio produkter tillgängliga 

i Systembolagets beställningssortiment så känns det helt rätt att vara med och presentera produkterna

för allmänheten i denna nya mässhall med ett litet annorlunda sortiment.
Önskar er en givande helg och hoppas få se er på Stockholm Beer & Whisky Festival 2009.


 

Snälleröds ekologisk snapsar – ny svensk dryckeskultur

NYHET på SYSTEMBOLAGET!

Den 1:a oktober lanserar Snälleröds ett fempack med helt ekologiskt framställda snapsar. Produkten kommer att finnas i Systembolagets ordinarie sortiment och består av ett fempack med små flaskor om 5 centiliter med spännande örtblandningar och kryddsmaker. Paketet med fem snapsar kostar 109 kr och innehåller i snitt 38,8% alkohol.

 

Snälleröds Ångbränneri etablerades redan år 1901 och drivs idag av Eric Berntson. I sann ekologisk anda verkar Snälleröds för att bevara och förädla svenska dryckestraditioner.

- Vi vill värna om den svenska dryckeskulturen och vi ser klara paralleller med den skotska whiskykulturen, säger Eric Berntsson.

Snälleröds fempack består av följande snapsar som alla smakar som de gjorde förr i tiden;  

Snälleröds Mäskdrängens Akvavit
Herr Berntson Besk

Snälleröds Bokhållarens Akvavit
Snälleröds Jungfruns Brännvin
Snälleröds Brännmästarens Akvavit


 

Ale lagrad på 18-åriga whiskyfat endast för Sverige

Prova Innis & Gunn Highland Cask på mässan! Under hösten släpper Innis & Gunn en ny ”limited edition” exklusivt för Systembolaget i Sverige. Innis & Gunn Highland Cask är en deluxelagrad ale som legat på ekfat som tidigare lagrat single malt whisky från de skotska högländerna i 18 år. Alen får högt betyg bland ölkännare.

Bryggmästare Dougal Sharp har låtit Innis & Gunn Highland Cask vila i 71 dagar på whiskyfat.

-Det är alltid extra roligt och samtidigt krävande att skapa nya innovativa produkter för de extremt kunniga ölälskarna i Sverige, säger Dougal Sharp, ägare och bryggmästare på Innis and Gunn. Vi vill tacka våra svenska öldrickare för den support vi har fått genom åren, genom att bjuda på denna specialupplaga av Innis & Gunn, som aldrig tidigare har tagits fram, säger Dougal Sharp.
Rick Gordon Lindqvist ordförande i Svenska Ölfrämjandet ger Highland Cask höga betyg.

-Alen är kopparfärgad. Smaken är karamelligt maltig med inslag av rosor, apelsin, mandelmassa, körsbär och nötter. Avslutningen är lång med en solid maltighet och med en klädsam känsla av värmande alkohol, säger Rick Gordon Lindqvist, ordförande i Svenska Ölfrämjandet.

Bildtext: Innis & Gunn Highland Cask – ny specialupplaga enbart för Sverige. Ölen säljs i exklusiv presentförpackning.

- Tidigare limited editions från Innis & Gunn har blivit en succé bland svenska ölälskare. Idag är Innis & Gunn den mest populära ölen i sin kategori ”extra stark ale” i Sverige, säger David Ask, Berntson Brands. 

Fakta:
Innis & Gunn Highland Cask finns att köpa på Systembolaget från den 1 september 2009.
Pris: 26.90 kr. Artikelnr 11669-03.


Över 50 år på Glenfiddich - kopparsmed på exklusivt besök i Stockholm

Den andra helgen av whiskymässan får vi besök av två prominenta gäster från Glenfiddich. Mr Dennis McBain som arbetar som kopparsmed på Glenfiddich sedan hela 50 år och Global Brand Ambassador Mr Ian Millar före detta destillerichef för bland annat The Balvenie och Glenfiddich. Herrarna från Skottland gästar mässan under 3 hela dagar.

Dennis McBain mer än 50 år på destilleriet

Mr Dennis McBain har jobbat hela 50 år på Glenfidddich i Dufftown och är därmed världens mest erfarna kopparsmed. Detta innebär att Dennis inledde sin karriär på Glenfiddich 1958!

Glenfiddich är idag ett av de få  destillerier som har en egen kopparsmed anställd.  En liten kuriosa är att Glenfiddich i somras lanserade en mycket exklusiv 50-åring whisky och att ett av Dennis första jobb var att sköta om pannan som brände just denna whisky för 50 år sedan. Glenfiddich 50 år säljs nu för ca 100 000 kr/flaska!

På första bilden visas Dennis McBain som står och arbetar vid kopparpannorna, till höger står Ian Millar.

Ian Millar destillerichefen som reser världen runt i whiskyns tecken

Glenfiddichs Global Brand Ambassador Mr Ian Millar har mer är 30 års erfarenhet från whiskyindustrin. Den färgstarke och energiske Skotten Millar anlitades som destillerichef 1998 för familjen William Grants flaggskepp Glenfiddich, och The Balvenie och senare även Kininvie. Ian har även en bakgrund som destillerichef för Bladnoch, Mortlach, Blair Athol, Dalwhinnie, Linkwood och Glen Elgin Distilleries. Nu reser Ian Millar jorden runt och håller whiskyprovningar för whiskyfans från Hongkong till Nacka strand i Sverige.

Exklusiv Master Class och uppträdande på stora scenen

Ian Millar och Dennis McBain kommer att ge exklusiva Master Classes samt uppträda på mässans stora scen där Mr Dennis McBain kommer att visa hur hans arbete går till vid destilleriet och hur han bearbetar kopparpannorna. Mer om detta inom kort.

 


 


 

Talisker Thursday

Torsdagen den 24 september klockan 18:00


Välkommen att delta i en läcker start på Stockholm Beer & Whisky festivals andra helg.
I samarbete med Talisker The Only Single Malt Scotch whisky from Isle of Skye, inbjuds ni härmed att njuta en kväll i maltwhiskyns förlovade land.
Dagordning:
1.    Välkommen, vi samlas och njuter en smakbit, upptäck hur bra Taliskers smaker fungerar tillsammans med rökt lax.
2.    Master Class med Mark Lochhead – Distillery manager Talisker. Prova fyra utgåvor under kunnig och underhållande ledning.
3.    Whisky & Food. Talisker visar sig passa utmärkt till måltidsdryck. Ät och diskutera. Musslor kokta i whisky och vid sidan ett glas med – ja just det! – Talisker.
4.    Festen fortsätter inne på festivalen.

Tid 18:00
Pris: 390:-



Whisky som kommer att provas:       

Talisker 10 YO
Talisker Distillers Edition
Talisker 12 YO
Talisker 57 North
Talisker 25 YO

 


 

 

Signo d´Oro - import av rom i superpremiumklassen

Signo d´Oro är ett svenskt företag, specialiserat på att importera exklusiv sprit i superpremiumklassen.

Vi är främst inriktade på rom men planerar att utöka portföljen till att omfatta även andra spritsorter.
Våra produkter är utvalda från de mest prestigefyllda bedömningarna och tillverkas av lokala producenter i små kvantiteter.
Eftersom Stockholm Beer Festival beslutat att utöka antalet destillerade drycker till att även omfatta rom i meningen sprit

tillverkad av sockerrör är vi mycket glada att kunna visa och låta er prova vårt sortiment.
Vi på Signo d´Oro strävar efter att ha en personlig kontakt med alla våra kunder. Har du frågor eller

önskemål om ytterligare märken eller produkter, tveka inte att kontakta oss.
Vilka är vi?
Kasper Aase är VD och ansvarar för den dagliga driften. Han är också kontaktperson

för Göteborgs- och Malmöområdet. Han finns på tel. 040 608 2150, eller mob. 0706-390390
e-mail: kasper.aase@ signodoro.com
Bengt von Hofsten är förutom huvudansvarig för kontakten

med Systembolaget även kontaktperson för Stockholmsområdet.

Han finns på tel. 08-660 90 41, mobil 070-718 72 86
e-mail: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Signo d´Oro - om oss
Signo d´Oro grundades 2005 och har som affärsidé att erbjuda alkoholhaltiga drycker i

superpremiumklassen till den skandinaviska marknaden.
Signo d´Oro är en uppstickare på den skandinaviska marknaden, med en liten flexibel

organisation som jobbar nära sina kunder och leverantörer. Vill du veta mer, har du önskemål om

vissa märken eller vill du kanske att vi ska ta fram en helt exklusiv blandning enbart för dig – tveka då

inte att kontakta oss så hjälper vi dig gärna.
Signo d´Oro är ett privat aktiebolag med femtiotalet aktieägare där Kasper Aase och

Bengt von Hofsten tillsammans äger majoriteten av bolaget.
Signo d´Oro - sortiment
Signo d´Oro´s sortiment kompletterar barens och Systembolagets standardutbud och kan

därför tillfredsställa även mycket kräsna kunder.
Saint Lucia Distillers tillverkar mörk lagrad rom såsom Admiral Rodney, Toz Gold och Chairman´s Reserve

samt Toz White som är en lagrad vit rom. Kontinuerligt pågår på destilleriet ett arbete med att utveckla

nya produkter baserade på marknadens önskan och egna mer än fyrtioåriga erfarenheter.
Kwéyòl Spiced Rum är en kryddad rom. I kategorin smaksatt rom och romlikörer hittar vi Koko- Nut Rum,

Crystal Lime Rum, Orange Bliss, Cacao Creole och Seventh Heaven.
Det som bl a kännetecknar våra drycker är de äkta ingredienserna. Det vill säga saften av apelsiner

i Orange Bliss, malda kakaobönor i Cacao Creole och pressad ingefära i Seventh Heaven.
Alla produkter finns tillgängliga i beställningssortimentet från den 1 augusti 2009. Cacao Creole kommer in

under hösten och Kwéyòl Spiced Rum får vänta tills vi har fått en EU-anpassad flaska.
Vill du studera vårt sortiment närmare gå in på www.signodoro.com  Där hittar du faktablad på alla våra produkter.
 


 


 


 

 

 




Under första helgen kommer Sarah Burgess från Clynelish Distillery förgylla tillvaron för oss alla.

Hon kommer att vara värd för en provning vi kallar Coastal Collection. (Tider för detta kommer inom kort)

Framför deltagarna på bordet står två editioner av Clynelish varav den ena är en unik utgåva som lagrats uteslutande på europeiska fat, framtagen för i första hand medlemmarna i Friends of the Classic Malts.

Även Talisker bidrar som brukligt med både pondus och ålder – en gammal Talisker utlovas med andra ord.

För balansen skull medverkar även två versioner från Caol Ila Distillery

Sara kommer att vara värd för denna utomordentliga Coastal Master- Class både fredagen och lördagen.

Andra helgen besöks Sthlm Beer av ingen mindre än Mark Lochhead från Talisker och tidigare Clynelish. Han kommer att vara värd för en vertikal Talisker med riktiga godbitar från Skyes enda destilleri. Denna Master- Class som ingen får missa kommer att gå av stapeln på Lördagen.

Mark kommer även  medverka vid Talisker Thursday . Där Talisker är huvudämne och kommer att provas tillsammans med lax såväl som med musslor.

Talisker Thursday inleds med mingel och Talisker i frostade champagneglas, som tilltugg serveras kallrökt lax. Därefter tar Mark Lochhead över och samtalar om Skye i allmänhet och Talisker i synnerhet. Avslutningsvis äter vi musslor kokta i Talisker och naturligtvis avnjuter vi även denna intensiva och färgrika malt som måltidsdryck.


Caskstories, ett nystartat företag som anordnar ölresor till Tjeckien

Oscar Hammar och Peter Kamenko är två entreprenörer som ska slå sig in i dryckesbranschen. Här berättar Oscar hur dom kom på konceptet och varför de brinner för öl och Tjeckien så mycket. 

 

Idén växte fram tidigt under våren över en middag när vi konstaterade att det fanns en hel del resor som arrangerades för vinintresserade och vi hade för oss att det även fanns resor för whiskyintresserade, men för ölintresserade kunde vi inte komma på att det fanns några alternativ. Både jag och Peter har ett stort intresse för öl och var överens om att det vore väldigt kul att göra en ”ölresa” där man kan besöka bryggerier i olika storlekar för att på något sätt se var den härliga dryck kommer ifrån, förutom att vi uppskattar själva drycken så fascineras vi även av ölets historia och kulturen som omger den. Vi bestämde oss för att titta närmare på om det var möjligt att arrangera ölresor och bestämde oss i första hand för att fokusera på Tjeckien eftersom öl från detta land ligger oss varmt om hjärtat, som resform tänkte vi att först pröva detta i form av långweekends (torsdagar – söndagar). Vi kom överens om att vi prövar denna idé så långt det går och har som mål att starta ett företag för att genomföra detta.

 

Hittills har vi inte stött på några hinder som satt stopp för vår idé och inom 2-3 veckor ska vi ha startat vårt aktiebolag som är tänkt att heta Caskstories.

 

Vi kommer att genomföra en testresa med nära och kära under den första helgen i september för att kolla att allting klaffar som det ska med samtliga bryggerier och hotell. Vår första officiella resa kommer att genomföras i slutet av november och under 2010 planerar vi att genomföra minst 4 st. resor. Programmet för de första resorna innehåller besök hos 5 st. bryggerier i olika storlekar samt boende i hög standard i utmärkta lägen,  bl.a. besöker vi Pilsner Urquell – bryggeriet och bryggeriet samt spa Chodovar.

 

Just nu fokuserar vi resorna mot Tjeckien men är självklart öppna för att genomföra resor till andra intressanta ölländer och till spännande öl-evenemang som t.ex. oktoberfest.

 

Stockholm Beer & Whisky festival ser vi som startskottet för vårt företag och hoppas där kunna sprida vår idé till alla ölälskare som kommer vara där. Vi ser fram emot att vara en del av festivalen och det ska bli jättekul att få marknadsföra sig i detta utmärkta forum, till festivalen kommer vi självklart ha en snygg hemsida klar.

 


Italienska vinproducenten Moncaro och Selezione Barbro Guaccero höjer kvalitén på Cicero Bianco och Cicero Rosso.

Nu höjer Moncaro kvalitetsnivån för vinerna Cicero Bianco och Cicero Rosso. Tidigare har dess prisvärda italienska viner varit
klassificerade som Vino da Tavola, nu höjs de till klassen IGT Marche som innebär att druvorna kommer enbart från distriktet Marche vid den adriatiska kusten.

Cicero Branco
Varunr:
2392
Pris: 56:-
Producent: Moncaro
Färg: Medelhög intensitet, gul.
Doft: Medelstor, frisk med elegant citruskaraktär och toner av mandelblom och nybakat bröd.
Smak:
Medelfyllig, frisk och blommig med fräsch karaktär av gröna äpplen och inslag av mandel och nybakat bröd.
Druva:
Verdicchio 80%, chardonnay 20%
Alkoholhalt: 13 %
Passar fint: som apéritif samt till fisk, skaldjur och salladsrätter.

Cicero Rosso
Varunr:
2387
Pris: 56:-
Producent: Moncaro
Färg: Relativt hög intensitet, blåröd nyans.
Doft: Medelstor, fruktig och bärig med tydliga toner av körsbär och svarta vinbär.
Smak: Medelfyllig, mycket generöst bärig med tydliga körsbärstoner, pepprig eftersmak och en frisk, lång karaktär.
Druva: Montepulciano 60%, sangiovese 35%, cabernet sauvignon 5%
Alkoholhalt: 12,5 %
Passar till: Allehanda rätter av fläsk-, kyckling- och nötkött, gärna grillade. Pasta med mustig tomatsås, pizza och italienska charkuterier.
Ett utmärkt buffévin!

 

Moncaro
I det varma och torra klimatet i Marches bergstrakter är förhållandena för vinodling i det närmaste perfekta. Här lever urgamla traditioner och modern vimakning i symbios på ett sätt som har lyft upp områdets viner till en tätplacering bland Italiens vindistrikt.

Kooperativet Moncaro bildades 1971 av 654 vinodlare i Verdicchio. Man håller till högt uppe på en kulle i den lilla byn Montecarotto i Verdicchio och har en fantastisk utsikt. Under senare år har man expanderat verksamheten till andra delar av Marcho genom att gå samman med två kooperativ i Rosso Canero och Rosso Piceno.

Moncaro var ett av de första kooperativen som förstod att satsa på kvalitet, och man har även infört ett nytt miljötänkande där bekämpningsmedel bara används som sista utväg när skörden är hotad. Av kooperativets 900 hektar är 60 helt ekologiskt uppodlade och där används med andra ord inga bekämpningsmedel alls

Italien är näst efter Frankrike det land som årligen producerar mest vin. Landet består av 20 regioner och i varje region finns vinproduktion i någon form. I Italien har vin betraktats som ett livsmedel och en vardagsvara. Det var först på 1940-talet som vin började tappas på butelj i någon större omfattning.

 


Några steg närmare premiären av Sveriges nya whiskymagasin



I förra veckan hölls det första hemliga redaktionsmötet om Livets Godas nya magasin Whisky & Bourbon. Magasinet har med sin genuina styrka och kunskap redan etablerat sig och kommer nu till hösten att uppträda officiell mässtidning för Beer & Whisky Festival. I redaktionen finner vi Sveriges och världens främsta kännare av whisky- och spritfamiljen – vi är stolta att presentera: Jerry Lindahl, Anders Gjörling, Mikael Nilsson, Michel Jamais, Anders Melldén, Janne Petersén och från Livets Godas varma familj står Anders Enquist som chefredaktör. Med från Livets Goda som marknadsansvarig är Christoffer Enquist.

 

Nyfiken- Klicka här och läs mer!

 


Surstömming

Ska du äta surströmming i år, men vet inte vad du ska dricka för öl till?

2009 års Bästa Surströmmingsöl är Nils Oscars God Lager Wisby Weisse och Eriksberg.

Av dessa utnämndes Wisby Weisse till 2009 års Ultimata Surströmmingsöl.

Det Diplomet överlämnades i går kväll vid ett Surströmmingskalas av Jamie Oliver till Johan Spendrup

Det skall också nämnas att i den sista testomgången fanns Carnegie Stark-Porter och Slottskällans Slottslager, vilket betyder att alla dessa fem öl är noga testade av

ca 75-80 personer, och är alla värda att inmundigas till såväl årets som tidigare års Surströmming.

klicka här om du vill läsa mer!

 



 

Senast uppdaterad 2009-09-29 15:45
 
PDF Skriv ut Skicka sidan

Senast uppdaterad 2009-08-07 17:09
Läs mer
 
The Balvenie Academy PDF Skriv ut Skicka sidan

The Balvenie Academy

Akademi för mat, dryck och form
Nybildad akademi gynnar det svenska hantverket

Senast uppdaterad 2009-08-07 17:17
Läs mer
 
Oldest case of Glenfarclas goes on display PDF Skriv ut Skicka sidan

I april lanseras 15 nya ölsorter på Systemet. Nyheterna ska finnas kvar under åtminstone ett år.
Ännu en gång är det mikrobryggeriet Oppigårds som imponerar mest, men även
lilla Grebbestads har fått till en fullträff. Åbros Guldkällan i två styrkeklasser
överraskar också, medan normalt pålitliga amerikanska Left Hand inte riktigt får
till det med sitt första veteöl.
Jag hade hellre sett en välhumlad IPA från det bryggeriet, nu erbjuder i stället brittiska Fuller's en sådan som dock inte har samma bett i beskan som de
moderna amerikanska motsvarigheterna.

Senast uppdaterad 2009-05-13 17:05
Läs mer...
 
Allt Om whisky PDF Skriv ut Skicka sidan

Av många ansedd som

VÄRLDENS BÄSTA WHISKYTIDNING!

Nästa nummer utkommer den 8 september

Vi ses på mässan!

www.alltomwhisky.se

 

Senast uppdaterad 2009-08-07 17:16
 
Sida 1 av 2