2011 08 29

Stene från Akkurat drar historien om Tjinooken

Oliver Twist, Akkurat och Nynäshamns Ångbryggeri har alltid haft en mycket bra relation och ett nära samarbete. Vi delar dessutom många åsikter om öl och det mesta som hör därtill. Att ”Nynäs” då blev bryggeriet som skulle göra vår nya öl låg nära till hands.

Vi träffades helt enkelt en dag i mars över ett par backar (olika) öl för att smaka och diskutera vad som skulle bryggas. Vi kom överens om att en lite stramare, gyllene lager med ordentligt med amerikansk aromahumle var det vi var ute efter. Detta eftersom det är något som efterfrågas på våra krogar och dessutom något som inte fanns i bryggeriets befintliga sortiment. Vad som också var viktigt var att ölen skulle vara en ”drickaröl” av ölälskare för ölälskare. Vi ville absolut INTE skapa ett öl som skulle slå världsrekord i underhållningsvärde och uppfinningsrikedom. Det skulle vara en öl som kan avnjutas i flera glas och inte bli för mycket vara sig i alkohol eller smak. Helt enkelt en öl som vi kan stå för och dessutom mer än gärna häller i oss många av själva.

Sagt och gjort, vi åkte ut till bryggeriet och under Lasses Ericssons ledning spenderade vi en hel dag där. Vi grävde djupt i malt och humlesäckarna och bryggde med all vår kärlek och entusiasm. Ölet lades på jästank och den olidliga tiden av väntan började.
En vansinnigt lång månad senare var det så dags för hinkability-testet. Ölet hälldes upp i glas, vi tittade på färgen, doftade och smakade i stora klunkar under tystnad…………… och?
Det är bara att inse att receptmakaren Lasse är ett geni, alla parter var rörande överens om att detta är en öl som vi älskar att dricka mycket av!!!

Ölen
Tjockhult Tjinook har bryggts på större delen Pilsnermalt men även med några ”nypor” karamellmalt. Endast hela humlekottar har används och endast i slutet av bryggningen. Detta gör att ölen inte blir för besk men nog så aromatisk.
Vi är helt ointresserade av att mäta beska men om någon absolut måste veta så uppskattar vi att den ligger runt 35 IBU. Den största delen humle är naturligtvis Chinook men även en lite skvätt vardera av Citra och Centennial har använts.

Varför denna löjliga markandsföringshistoria?
I dagsläget med spridning av information via nätverken så kan den sämsta öl ”hypas” så till den milda grad att den får kultstatus redan innan någon provat den. Kvalitén är oftast ointressant så länge det rör sig om unika öl med begränsad tillgång och en frän historia.
Vi hakade på det tåget med råge, mest för att visa hur fånigt det kan bli men också för att vi tyckte det var jävligt kul att ”brainstorma”. Det fanns aldrig någon klar plan utan bollen sattes i rullning. Vi spelade sedan på för att se vart den hamnat…. Förhoppningsvis i mål. De flesta förstod nog redan från början vad det rörde sig om men har spelat med på vårt upptåg.
Tack!

Namnet
Alla Nynäsölen har en alliteration i namnen som börjar med en plats. Vi föll genast för Tjockhult, slangordet för Stockholm som Stig Vig myntade på 80-talet. ( Ja ”Stickan” har godkänt namnet). Vi tyckte det passade för att slå an en känsla av södertugg. Vi gjorde en liten stavförändring av den dominerande humlesorten till Tjinook för att ytterligare spä på känslan av gammelsöder.
Där föddes idén om Tjinooken som en gammal söderlodis, En filur som har varit med från början, hängt på Söders ölschapp, varit med på den tiden när det fanns ett stort antal bryggerier på söder och naturligtvis vet vad hinkabilitet innebär.
Han kommer att förbli vår maskot och vem vet när och var han kan dyka upp???

/Stene, Akkurat