2011 09 06

Stark trend för mörk lagrad rom som innedryck efter maltwhiskyn

Under senare år har rom utvecklats till en innedryck runt om i världen både som avec till kaffet och som bas i cocktails och drinkar och det som ökar starkast är premiumrom som oftast är mörk och lagrad i ett antal år. Den här utvecklingen har nu blivit tydlig även i Sverige och under 2009 gick försäljningen av mörk rom om den vita romens försäljning och under 2010 ökade gapet dem emellan.

- Många bedömare spår att just mörk rom är nästa heta trend inom sprit även i Sverige. Det handlar alltså om att romen genomgår en premiumisering precis som whiskyn gjorde med maltwhiskyns starka uppsving, säger Michael Wising, som är produktchef hos den svenska importören Ward Wines.

Att så är fallet visar Systembolagets statistik tydligt. Under 2010 var rom den snabbast växande spritsorten i Sverige och mörk rom växte betydligt snabbare än den vita romen.

Den svenska marknaden är dock ganska outvecklad och det finns ännu så länge inte så många producenter av mörk rom representerade i Sverige. Hittills har marknaden dominerats av märken som Captain Morgan och Bacardi, men nu utmanas dessa av andra producenter som hoppas på att trenden i Sverige fortsätter att stärkas.

- Vi lanserar nu två av den dominikanska producenten Barcelós romsorter - Gran Añejo och Imperial. Internationellt är Barceló en av de snabbast växande romproducenterna och vi tror på ett positivt bemötande även i Sverige.

Ron Barceló Gran Añejo, som är lagrad i fyra år på fat av amerikansk ek som har importerats till Dominikanska republiken från Bourbonproducenter i Kentucky, finns i Systembolagets bassortiment från den 1 april och kostar 229 kronor för en helflaska. Den tioåriga Ron Barceló Imperial finns i Systembolagets beställningssortiment.